آنچه باید در مورد تغذیه و سلامت موهایمان بدانیم

آنچه باید در مورد تغذیه و سلامت موهایمان بدانیم

تغذیه و سلامت مو

برای این که موهایتان چرب نشود باید از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی ویتامین B6 و ویتامین A یا اسید آمینه باشند. گاهی مو ها شکننده می شوند، می ریزند، خیلی دیر رشد می کنند و از همه بدتر دچار شوره و موخوره می شوند، بدون شک زیبایی و سلامت مو به تغذیه مربوط می شود. در این زمینه باور های رایج زیادی وجود دارد که گاهی اشتباه است مثل این باور که خوردن غذا های چرب عامل چرب شدن موی سر است و غیره.

آیا مو های چرب نتیجه ی تغذیه ی چرب است؟

این باور اشتباه است. چربی هایی که استفاده می کنیم الزاما تاثیری روی چربی مو ها ندارند. بسیاری از افراد دارای برنامه ی تغذیه ای سالمی می باشند، ولی همواره مو هایشان چرب است. چربی و شوره ی مو نتیجه ی عوامل هورمونی اند و ربطی به مصرف غذا های چرب ندارند. همان طور که در باالا هم اشاره کردیم برای جلوگیری از چرب شدن مو مواد مغذی حاوی ویتامین و اسید آمینه ی سیستئین مصرف کنید. این مواد مغذی تولید سبوم را کنترل می کنند. سبوم یک ماده ی روغنی یا مومی است که در پوست ترشح می شوند و برای ضد آب شدن پوست و موی پستانداران است.

آیا مکمل های غذایی برای مقابله با ریزش مو موثر هستند؟

عده ای باور دارند که اگر ریزش مو نتیجه ی مشکلات هورمونی باشد، مصرف مکمل غذایی هیچ نقشی در جلوگیری از این مشکل ندارد؛ آن ها هرگز به این موضوع فکر نکرده اند که ممکن است کمبود مواد مغذی و ویتامین ها دلیل ریزش مو باشد، در چنین حالتی مصرف مکمل ها می تواند راه حل مشکل باشد. تشخیص کمبود ویتامین را به عهده ی آزمایش خون بگذارید و خودتن سر خود مکمل نخورید. مصرف مواد غذایی سالم بهترین و بی خطر ترین راه برای تامین ویتامین های بدن است.

مواد غذایی که شوره ی سر را از بین می برند

برخی از خوردنی ها شوره ی سر را رفع می کنند. شوره پوست های سفید کوچکی است که از پوست سر جدا می شود. این شوره ها گاهی خشک هستند و با شانه از مو ها جدا می شوند. گاه چرب هستند و به مو ها می چسبند. باز هم تاکید می کنیم که شوره های چرب نتیجه ی عوامل هورمونی است و ربطی به مصرف غذا های چرب ندارد.

بهتر است بدانید که مواد تغذیه ای و ویتامین های زیادی وجود دارند که این مورد را برطرف می کنند؛ ویتامین ب6، جگر ماهی آزاد، ویتامین ای، فندق، بادام، ویتامین آ، تخم مرغ و محصولات لبنی در از بین بردن شوره ها نقش مهمی دارند. البته توجه داشته باشید که گاهی وقت ها عوامل متعددی برای شوره ی سر وجود دارند که ربطی به تغذیه و تغییرات هورمونی ندارد، مانند استفاده از شامپو های نامناسب، بیماری های پوستی و غیره.

ریزش مو ها در نتیجه ی رژیم های لاغری

رژیم های لاغری نامناسب، مانند رژیم های پر از پروتئین، مو ها را آسیب پذیر کرده و باعث ریزش مو ها می شوند. البته این بدان معنا نیست که خوردن زیاد و چاق شدن باعث بهبود وضعیت مو ها می شود. برخی از خانم ها در زمان بارداری شاهد زیباتر شدن مو های شان هستند. توجه داشته باشید این موضوع اصلا ربطی به اضافه وزن و زیاد خوردن آن ها ندارد، بلکه منشا آن تغییرات هورمونی است که در زمان بارداری به وجود می آید. به عقیده ی متخصصان، رژیم هایی که به کمبود آهن یا منیزیم بدن منجر می شوند به سلامت مو ها آسیب زده و باعث ریزش آن ها می شوند.

موهای براق

مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین بی می باشند برای براق تر کردن مو بسیار مفید هستند. ویتامین بی در تخم مرغ، شیر، سبزیجات، و گوشت مرغ وجود دارد. سیلیکا نیز در براق و سالم نگاه داشتن مو بسیار موثر است. پوست خیار، پیاز، جو خام و جوانه ی لوبیا منابع اصلی سیلیکا به شمار می روند.

مو های شکننده و کدر در نتیجه ی کمبود ویتامین

داشتن تغذیه ای سالم و متعادل تمام مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای زیبایی و درخشندگی مو ها را تامین می کند. برعکس، زمانی که مواد مغذی کمی دریافت می کنید بدن مجبور می شود همان مواد مغذی را به ارگان های مهم تر برساند. در حقیقت این مواد مغذی آن قدر ناچیز است که دیگر به مو ها نمی رسد برای همین مو ها شکننده و کدر می شوند.

رشد سریع مو ها به کمک مصرف مواد غذایی

برخی از ویتامین ها موجب رشد سریع مو ها خواهند شد. مواد غذایی مملو از ویتامین های گروه بی، مانند مخمر آب جو یا جوانه ی گندم، تاثیر زیادی در رشد مو ها دارند. در حالت کلی ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی که به رشد مو ها کمک زیادی می کنند این ها هستند:

ویتامین آ و بتاکاروتن: روغن ماهی، سبزی های نارنجی رنگ و میوه ها، انواع ماهی ها.

پروتئین: ماهی، گوشت های قرمز، حبوباتی مانند لوبیا سفید، عدس و غیره.

روی و مس: غذا های دریایی، ماهی، گندم و غیره.

اسید های چرب ضروری: روغن های گیاهی و انواع ماهی ها.

ویتامین ای: بادام، فندق و غیره.

تغذیه ی مناسب باعث می شود که بعد از دو یا سه ماه ریشه ی مو ها بهبود پیدا کند. اگر مو های بلندی دارید و می خواهید هرچه زودتر گیسو هایتان زیبا و درخشان شوند باید از ماسک مو، ترجیحا طبیعی استفاده کنید. حواستان باشد که تمامی مراقبت های خارجی از مو باید متناسب با جنس موهای تان باشد.

مواد لازم برای سلامت مو ها

همان طور که گفتیم برای حفظ سلامت مو فقط موادی مهم نیستند که به صورت موضعی استفاده می کنید، بلکه نوع رژیم غذایی شما نیز نقش موثری دارد. پس تنها به شامپو و سایر مواد آرایشی و بهداشتی توجه نکنید، بلکه حفظ پاکیزگی مو و تغذیه ی مناسب نیز لازم است. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن می تواند کیفیت مو را به طور بارزی تحت تاثیر قرار دهد. در موارد نادری ملاحظه شده که مصرف بیش از اندازه ی مکمل ویتامین آ منجر به ریزش مو شده است.

مواد غذایی مفید برای رشد مو ها

1-ماهی سالمون: این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ب12 و آهن است. اسید چرب امگا3 برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می شود.

2-سبزیجات سبز تیره: اسفناج، برگ چغندر، و کلم بروکلی سرشار از ویتامین آ و سی می باشند که حفظ سلامت مو ها را تضمین خواهند کرد. همین طور بدن برای ساختن چربی پوست به این ویتامین ها احتیاج دارد. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم می باشند.

3-لوبیا، نخود و عدس: حبوبات، به ویژه عدس، نخود و لوبیا نه تنها مملو از پروتئین می باشند، بلکه آهن، بیوتین و روی هم در آن ها یافت می شوند که همگی این مواد مغذی برای حفظ سلامت مو مفید می باشند.

4-آجیل یا مغز های گیاهی: این گروه از مواد غذایی برای پر پشت کردن و درخشنده تر شدن مو ها نیاز هستند. این مواد مملو از سلنیوم می باشند که برای سلامت پوست سر مفید است. مغز گردو دارای اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا3) است که به عنوان حالت دهنده ی مو استفاده می شود. آجیل همچنین سرشار از روی است. کمبود روی در رژیم غذایی به ریز مو منجر خواهد شد.

5-گوشت موغ و بوقلمون: این مواد مملو از پروتئین هستند که مطمئنا سلامت مورا تضمین خواهد کرد. کمبود پروتئین باعث شکننده شدن و کم پشت شدن مو می شود و کمبود شدید آن نتیجه ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد دارای آهن نیز می باشند.

6-تخم مرغ: این ماده ی غذایی مملو از پروتئین است. تخم مرغ همین طور یکی از منابع غنی از بیوتین و ویتامین ب12 است.

7-غلات سبوس دار: این مواد سرشار از آهن، ویتامین های گروه ب و روی می باشند. همین طور از خوراکی های دارای انژی بالا به شمار می آیند.

8-لبنیات کم چرب:لبنیات، به ویژه ماست و شیر کم چرب، مملو از کلسیم هستند و همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، کلسیم ماده ی معدنی حیاتی برای رشد مو می باشد.

9-هویج: هویج مهم ترین منبع ویتامین آ است و برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی بسیار مفید می باشد.

با تمام توضیحاتی که در بالا گفته شد، پیشنهاد ما برای سلامتی و زیبایی موهای تان رژیم غذایی است که ترکیبی از مواد غذایی بالا باشد.

روغن ارگان:

روغن ارگان از دانه ی میوه ی درخت ارگان استخراج می شود. این روغن دارای میزان بسیار زیادی اسید های چرب است که در برابر عمل اکسیده شده، بسیار مقاوم تر از روغن زیتون است. همین طور دارای ویتامین آ، امگا6 و 9هم می باشد. ویتامین آ که دارد پوست را به خوبی تغذیه خواهد کرد. آثار پیری را که بر روی پوست ظاهر شده، بهبود می بخشد. اگزما، جوش و جای زخم را ترمیم می کند. پوست را مرطوب می کند و الاستیته پوست را افزایش می دهد. در این محصول هیچ گونه کلسترولی وجود ندارد. این روغن به علت اسید های زیادی که دارد پی اچ طبیعی پوست را ذخیره می کند و باعث کم تر چرب شدن پوست های چرب خواهد شد. پیش از استفاده از محصولات آرایشی استفاده از یک یا دو قطره از این روغن باعث جذب عالی محصولات آرایشی می شود و از به وجود آمدن پینه بر روی پوست پیشگیری می کند.

روغن ارگان و مو:

روغن ارگان محصول بسیار خوب و مناسب برای صاف کردن مو های فر است، مو های خشک را نرم کرده و موجب درخشنده تر شدن مو ها خواهد شد. می توانید روغن ارگان را زمانی که مو رطوبت دارد به تمام قسمت هایش از آن استفاده کنید و یا تنها برای رفع خشکی مو به نوک موهای تان بزنید. این روغن مقاومت مو را افزایش داده و در رشد مو تاثیر زیادی دارد. مو را آب رسانی کرده و از وز شدن مو جلوگیری خواهد کرد. ویتامین ای موجود در این روغن آسیب هایی را که به علت اتو کشیدن زیاد، حرارت و اکسیدان کردن به مو وارد شده، ترمیم می کند. روغن ارگان با قرار دادن پروتئین میان ساختار های مو، موخوره های پایین مو را از بین می برد. شوره ی سر و خارش پوست سر را نیز درمان میکند.

روش استفاده:

پس از حمام کردن روی موی مرطوب و یا خشک بزنید و بگذارید در تمام روز بر روی مو باقی بماند. در زمان ترکیب کردن رنگ و اکسیدان یا پودر دکلره بهتر است از این روغن بین چهار تا پنج قطره به ترکیب افزوده شود.

روغن ارگان و پوست سر:

چنانچه پوست سر شما از نوع خشک است می توانید به وسیله ی یک پارچه ی کتانی که به روغن ارگان آغشته شده می باشد، پوست سر خود را با آن ماساژ دهید، اگر این کار را پیش از به رختمخواب رفتن انجام دهید، متوجه می شوید که بیشتر اوقات پوست سر شما مرطوب خواهد بود قبل از این که سرتان شسته شود.

روغن ارگان و صورت:

این روغن حتی برای پوست هایی که جوش زیاد می زنند هم مناسب می باشد. اگر از این روغن استفاده کنید پوس تان نرم تر و شفاف تر و درخشان تر خواهد شد. همچنین شما می توانید از روغن ارگان به جای مرطوب کننده استفاده کنید.

روغن ارگان و بدن:

می توان از روغن ارگان به عنوان یک مرطوب کننده برای تمام بدن استفاده کرد و آن را به جای لوسیون و یا کرم بدن نیز استفاده کرد. مناسب ترین زمان برای استفاده از روغن ارگان پس از بیرون آمدن از حمام است. خانم های باردار می توانند از این روغن برای پیشگیری از ایجاد ترک بر روی شکم شان استفاده کنند.

روغن ارگان و دست ها:

روغن ارگان یکی از مناسب ترین روغن ها برای دست ها می باشد، به ویژه اگر پوست دست ها و ناخن ها مستعد پوسته پوسته شدن و شیار دار شدن باشند.

از شامپو بچه استفاده کنید:

بهتر است بدانید که مو هم مانند پوست دچار خشکی می شود، اگر مو ها خشک شوند موجب شکننده شدن بیش از حد مو و همچنین ایجاد موخوره در مو ها می شود. برای این که بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا از شامپو های ملایم مثل شامپو بچه یا شامپو های مخصوص مو های رنگ شده و خشک و یا در نهایت از نرم کننده و چرب کننده هایی مانند روغن زیتون، نارگیل و کرچک استفاده کنید تا موهای شما همیشه رطوبت کافی را داشته باشند.

توصیه ی طب سنتی برای از بین بردن مو های زائد:

نوشیدن چند لیوان جوشانده ی نعناع می تواند به نابود کردن مو های زائد کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که زنانی که در مدت پنج روز، روزی دو فنجان جوشانده ی نعناع خوردند، میزان هورمون تستوسترون بدن شان کاهش یافته است  و همین باعث کم شدن مو های زائد شان شده است.

آنچه باید در مورد تغذیه و سلامت موهایمان بدانیم


آرایش و زیبایی

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *